• Tio lektioner om Barnets rätt

    Med skolmaterialet “Tio lektioner om barnets rättigheter” vill UNICEF Sverige ge årskurs 3-6 en introduktion till barnkonventionen och presentera barnets rättigheter.

    Ladda ner materialet här

    117,00 kr
  • Barnkonventionen – utbildningsmateriel för högstadiet

    Ett utbildningsmaterial om barnkonventionen för elever i högstadiet. Använd övningarna för att skapa diskussioner, och för att öka elevernas kunskap om barns och ungas rättigheter.
    Lådan innehåller

    • Ett övningshäfte med 6 övningar inklusive en lärarhandledning
    • En folder med en förkortad version av barnkonventionen
    • En affisch med en förkortad version av barnkonventionen
    • Tre kortlekar med barnkonventionens artiklar att använda med övningshäftet
    • Memoryspel kopplat till övningshäftet
    230,00 kr
  • RBS kit

    Rättighetsbaserad skola är en arbetsmodell framtagen av UNICEF, där hela skolans arbete tar sin utgångspunkt i barnkonventionen. Syftet är att stärka respekten, skyddet och främjandet av barns rättigheter. När en skola är rättighetsbaserad så genomsyrar barnkonventionen hela skolans arbete; från visioner och värderingar till det praktiska arbetet för och tillsammans med alla elever. Resultatet från tidigare pilotprojekt visar bland annat att elever och lärare upplever skolan som tryggare, med färre kränkningar och en ökad delaktighet.

    Utbildningsmaterialet om RBS är ett paket som består av en metodhandbok, ett övningshäfte, en tidslinje över det olika stegen som skolan arbetar utifrån, samt 15 stycken loppor för eleverna i klassen att arbeta två och två tillsammans med.

    250,00 kr
  • I välfärdens utkant

    Barn till ensamstående mödrar är en återkommande grupp i kartläggningar över barn som riskerar att hamna i ekonomiskt och socialt utanförskap. Denna rapport syftar till att vidga perspektiven på begreppet socialt utanförskap och hur det kan se ut bland barn i Sverige idag.

    Gratis
  • Lyssna på oss! gratis

    Asylsökande barn och unga är en utsatt grupp det ofta talas om. Mera sällan talar vi med barnen själva, om deras känslor och deras erfarenheter och upplevelser av den svenska asylprocessen.

    Ladda ner rapporten här

     

    Gratis
  • Hur ska barn i Sverige få upprättelse när deras rättigheter kränkts?

    “Hur ska barn i Sverige få upprättelse när deras rättigheter kränkts?” är en rapport som belyser vilka möjligheter som finns för barn i Sverige idag att utkräva sina rättigheter enligt barnkonventionen och för-och nackdelarna med att Sverige skulle ratificera det tredje tilläggsprotokollet i barnkonventionen som ger barn rätt till individuell klagorätt om deras rättigheter kränkts. (Barn i Sverige har idag svårt att söka upprättelse när deras rättigheter kränkts. Det saknas en instans dit barn kan vända sig. I rapporten redogörs för hur Belgien, Irland och Norge arbetar med frågan. I rapporten finns också konkreta exempel på fall där barns rättigheter har blivit åsidosatta, och där det saknats möjlighet att få hjälp. Rapporten är framtagen av jurister med koppling till Juridiska fakulteten vid Stockholms universitet.

    Gratis
  • Jag är bara femton… gratis

    Ungas röster om socialt utanförskap i Sverige.

    I rapporten lyfts barns röster om socialt utanförskap fram. Barnen har intervjuats kring frågor som rör ekonomi, skola/fritid, omgivningen och framtiden. Rapporten är framtagen i samarbete med Socialhögskolan i Stockholm.

    Ladda ner rapporten här

    Gratis
  • Broschyr “Våra barnrättsfrågor”

     

    ”Våra barnrättsfrågor i Sverige” är en informationsfolder med kortfattat information om UNICEF Sveriges arbete på nationell nivå och de barnrättsfrågor som är centrala för vårt arbete i Sverige.

    Gratis
  • Broschyr, Rättighetsbaserad skola

    Här kan du läsa mer om vad en rättighetsbaserad skola är, vilka byggstenar den består av och på vilket sätt en skola kan tillämpa barnkonventionen i ett praktiskt arbete på alla nivåer.

    ”År 2013 startade en spännande utvecklingsprocess i sju svenska skolor på initiativ av UNICEF. Syftet var att undersöka hur skolans miljö samt elevernas trivsel och resultat kunde förbättras om hela skolans arbete tar sin utgångspunkt i barnkonventionen. Modellen rättighetsbaserad skola har bidragit till en tydlig ökning av kunskapen om barnkonventionen, elevernas upplevda trygghet samt kring skolans engagemang och aktiviteter kring barnkonventionen. Eleverna har fått större inflytande och lärarna har ökat sin kunskap kring metoder att göra eleverna delaktiga. Modellen ha utarbetats av UNICEF internationellt och sedan anpassats till den svenska svenska skolans förutsättningar och styrdokument.”

    Gratis
  • Handbok för idrottsledare

    För att stödja idrottsledare i deras arbete med barns rättigheter har UNICEF Sverige tagit fram en bok ”Barnkonventionen och föreningsidrotten – handbok för idrottsledare”. Boken är skriven av idrottsforskarna Susanna Hedenborg och Johan R Norberg.

    I handboken presenteras barnkonventionens fyra grundprinciper som handlar om att alla barn har rätt till liv och utveckling, delaktighet, att få komma till tals och att alla barns bästa ska beaktas i alla beslut som rör barn. Handboken sammanfattar forskning kring respektive område och ger en överblick över hur barnkonventionen kan tolkas inom idrotten och ger handfasta tips om hur idrottsledare kan göra i sin egen förening. Det kan till exempel handla om hur du samtalar med barn, gör barn delaktiga och hur du upptäcker och hanterar oro för ett barn.

    Du kan även ladda ner en digital version här

    Gratis
  • Barnets bästa?

    Ladda ner Barnets Bästa gratis.

     

    Att söka asyl innebär att försöka finna skydd eller tillflykt. Asylsökande barn som hamnar i den sociala barnavården har alla det gemensamt att de befinner sig i en asylprocess.

    Gratis
  • Barn och samhällsvård

    “Barn och samhällsvård – Vad vet vi om institutions- och familjehemsvården?” är en forskningsöversikt som belyser vissa centrala teman inom området för barn i samhällsvård, såsom utbildning, vuxenblivande och vårdsammanbrott. Rapportens resultat visar att barn i hög utsträckning hänvisas till en samhällstjänst där det saknas kunskap om effekterna av behandlande insatser för dessa barn, både på kort och lång sikt. Framtagen i samarbete med Stockholm universitet.

    Gratis